مهندسی اشعه های خورشیدی در مقیاس کوچک خطر ندارد

به گزارش تکنومارکر - به نقل از تلگراف، همزمان با بدترشدن تاثیرت با گرمایش زمین، دانشمندان راه حل های مختلفی را برای حل این مشکل ارائه کرده اند. یکی از آخرین نمونه های آن «پروژه مهندسی اشعه های خورشیدی» است.

در این طرح آئروسل هایی با کمک هواپیما در بخش استراتو اسفر جو منفجر می شوند و  با مسدود کردن اشعه های خورشید  سیاره را خنک تر می کنند. آئروسل در حقیقت یک سیستم از ذرات کلوئیدی در یک گاز پراکنده است.

این روش به طور کلی تاثیرات پس از انفجار آتشفشانی را شبیه سازی می کند. اما تحلیلی که در اوایل سال در این باره  نشان داد  چنین فرایندی عواقب وخیمی خواهد داشت.دانشمندان هشدار داده اند اگر طرح خنک کردن زمین به طور ناگهانی متوقف شود، گرمایش جهانی به مرز بی سابقه ای می رسد. آنها این پدیده را « شوک نابودی» نامیده اند.

اما اکنون برخی محققان معتقدند ریسک این امر بسیار کمتر از  پیش بینی های قبلی خواهد بود.

این تحقیق جدید در نشریه Earth s Futur منتشر شده است.  محققان ادعا می کنند پژوهش پیشین بدترین وضعیت را درنظر گرفته اند.  هرچند شوک پایان این روند نتایج وخیمی دارد اما می تواند با چند ترفند و پیشگیری ساده از آن اجتناب کرد.

به عنوان مثال اگر  این پروژه در مقیاس کوچک اجرا شود (مثلا چند دهم یک درجه سلیوس)توقف آن تاثیر عمیقی نخواهد داشت.

همچنین اگر فرایند پایان دادن به آن یک دهه طول بکشد، شوک گرمایشی شدید نخواهد بود.

مطالب مشابه